Cliëntenraad

De Cliëntenraad is een groep mensen die (potentieel) cliënt zijn van een zorginstelling. De raad behartigt de gemeenschappelijke belangen van cliënten van die zorginstelling. De Cliëntenraad praat, namens de cliënt, mee over beleidszaken en geeft advies. Dat is belangrijk, want de Cliëntenraad is de enige binnen de zorg- en dienstverlening die kan praten vanuit de ervaring van cliënten. Om goed te functioneren en om de gemeenschappelijke belangen van de cliënten te behartigen, heeft een Cliëntenraad een aantal basisrechten. Deze rechten zijn vastgelegd in de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen (WMCZ).

Binnen ZorgSaam Zorggroep Zeeuws-Vlaanderen zijn er 3 cliëntenraden:

- Cliëntenraad Thuis- en Ouderenzorg

- Cliëntenraad Ziekenhuis

- Centrale Cliëntenraad. Deze behartigt de belangen op het niveau van de ZorgSaam Zorggroep. In deze raad hebben drie leden van de Cliëntenraad Ziekenhuis en drie leden van de Cliëntenraad Thuis- en Ouderenzorg zitting. In de Centrale Cliëntenraad zijn in 2020 de volgende adviezen behandeld en van een positieve reactie voorzien.

1. Ethisch Beleid

2. Gedragscode

3. Profielschets en procedure lid Raad van Toezicht

4. Begroting 2021 (advies uitgebracht in januari 2021)

5. Wijziging profiel RvT (advies uitgebracht in januari 2021)

Met de Raad van Bestuur is in 2020 een begin gemaakt met de opstelling van de nieuwe medezeggenschapsovereenkomst op basis van WMCZ 2018, die in 2021 gerealiseerd zal worden. De samenwerking tussen de Cliëntenraad Ziekenhuis en de Cliëntenraad Thuis- en Ouderenzorg is in 2020 geïntensiveerd door een begin te maken met de samenwerkings-agenda, die in 2021 wordt gerealiseerd. Daarnaast is in 2020 een periodiek overleg opgestart met de voorzitters van de andere medezeggenschapsraden, namelijk de Centrale Ondernemingsraad (COR) en de Verpleegkundige & Verzorgende Advies Raad (VVAR).

Dit verslagjaar is er veel om trots op te zijn. Op uiteenlopende zaken als kwaliteit en veiligheid, de ontwikkeling van het patiëntenportaal en de overweldigende deelname van patiënten aan ons cliëntenpanel. Ook zijn we Jaap Bos, die de voorzittershamer vroeger dan gepland overdroeg, veel dank verschuldigd voor zijn nooit aflatende inzet.

ZorgSaam is in beweging. Juist ook in onze regio is dat belangrijk. Ondanks de pandemie gaan programma’s en projecten waar mogelijk door. Het gaat onder andere om het dichtbij de burger organiseren van zorg, het goed aansluiten van ziekenhuiszorg en thuis- en ouderenzorg en het zo efficiënt, kwalitatief en toegankelijk mogelijk inrichten van de zorgprocessen. Strategische samenwerking staat hoog op de agenda. Met de patiënt als uitgangpunt! Als cliëntenraad zullen we, net als voorgaande jaren, namens én met u een actieve rol pakken. Wij danken iedereen in dit bijzondere jaar voor de aangename en constructieve samenwerking en hopen dit in 2021 te mogen voortzetten.

Erwin Hermans en Henk Smets, voorzitters cliëntenraden