Behaalde omzet en financieel resultaat

ZorgSaam heeft in 2020, ondanks de enorme impact die covid-19 heeft gehad op de organisatie, een positief resultaat behaald van € 4,5 mln. Het resultaat is daarmee lager dan in 2019 en ligt ook lager dan het begrote resultaat van € 5,0 mln. Gezien de omstandigheden in 2020 is het resultaat naar tevredenheid van de organisatie en ook maatschappelijk gezien acceptabel.

De afname van het resultaat wordt veroorzaakt doordat de kosten meer zijn gestegen dan de opbrengsten. De totale omzet is gestegen van € 240 mln. in 2019 naar € 252 mln. in 2020. De gestegen opbrengsten zijn voor € 4,9 mln. het gevolg vanwege de subsidieontvangsten in het kader van de zorgbonus en voor € 2,7 mln. als gevolg van de benutting van de kwaliteitsmiddelen in de Thuis- en Ouderenzorg. De laatste reden betreft de overheidscompensatie voor arbeidsontwikkeling (OVA). Deze compenseert grotendeels de CAO ontwikkelingen.

Daarnaast stijgen de kosten in 2020 met € 14 mln. wat met name veroorzaakt wordt door hogere personeelslasten

(€ 13 mln., waarvan € 5 mln. zorgbonus en € 2,5 mln. kwaliteitsmiddelen).

Met ingang van 1 januari 2020 waren de lonen en salarissen met 5% geïndexeerd binnen de CAO ziekenhuizen, hetgeen zorgt voor een stijging van de bruto loonsom binnen het bedrijfsonderdeel ziekenhuis, zorggroep enkelvoudig en Zorgsupport.

Financiële ratio’s

De EBITDA marge van de Zorggroep als geheel bedraagt 9,7% (2019: 9,1%) (EBITDA gedeeld door omzet). Dit is ruim boven de norm van 7% die is gesteld in samenspraak met de financiers.

De solvabiliteit van de Zorggroep als geheel bedraagt 38,1% (2019: 39,3%) (eigen vermogen gedeeld door balanstotaal). Dit is ruim boven de interne norm van 20% die is gesteld in samenspraak met de financiers.

De DSCR is uitgekomen op 2,1 (2019: 3,0) en is daarmee ook ruim boven de interne norm van minimaal 1,5.

Kasstromen en financieringsbehoefte

Naast de behoefte van kasstromen als gevolg van de effecten van COVID-19 zoals later beschreven in de toekomstparagraaf ziet de financieringsbehoefte van ZorgSaam toe op de financiering van de huisvestingsplannen op de lange termijn voor de Thuis- en Ouderenzorg en op de financiering van de renovatie van de Honte op de korte termijn. Voor de financiering van de bouw van de nieuwe operatiekamers is in 2019 EUR 15,0 miljoen aangetrokken, waarvan het laatste deel in 2021 aangewend zal worden. Voor de renovatie van de Honte is EUR 23,0 miljoen aangetrokken welke in de komende jaren benut zal worden.

Doelstellingen en het beleid voor het risicobeheer van het gebruik van financiële instrumenten

Stichting ZorgSaam Zorggroep Zeeuws-Vlaanderen maakt in de normale bedrijfsuitoefening gebruik van uiteenlopende financiële instrumenten die de instelling blootstellen aan markt- en/of kredietrisico's. Dit betreffen financiële instrumenten die in de balans zijn opgenomen. Stichting ZorgSaam Zorggroep Zeeuws-Vlaanderen handelt niet in financiële derivaten en heeft procedures en gedragslijnen om de omvang van het kredietrisico bij elke tegenpartij of markt te beperken. Bij het niet nakomen door een tegenpartij van aan Stichting ZorgSaam Zorggroep Zeeuws-Vlaanderen verschuldigde betalingen blijven eventueel daaruit voortvloeiende verliezen beperkt tot de marktwaarde van de betreffende instrumenten. Het kredietrisico wordt echter als laag geschat.

Investeringen in 2020

Ondanks de coronacrisis heeft de bouw van het nieuwe OK-complex van ziekenhuis ZorgSaam in Terneuzen geen vertraging opgelopen. De vier nieuwe operatiekamers konden 22 juni in gebruik worden genomen. De nieuwe operatiekamers zijn groter en efficiënter ingericht. Het geeft operatiekamer-personeel extra bewegingsruimte. De bovenverdieping van het nieuwe complex bevat alle technische installaties om de condities in de operatiekamers nauwkeurig te bepalen.

Tevens is de renovatie van de Stelle, welke in 2019 gestart is, opgeleverd. In 2020 is in Breskens op ouderenzorg-locatie Hooge Platen een nieuwe huiskamer gerealiseerd.

Investeringen in 2021

Voor 2021 staan diverse actiepunten geagendeerd, waaronder het uitwerken van een strategisch lange termijn huisvestingsplan Thuiszorg en Ouderenzorg. Ook aan duurzaamheid van gebouwen zal verdere invulling worden gegeven. Dat is in 2020 vertraagd door corona. Verder zal in 2021 het vastgoedconcept verder uitgewerkt worden, het proces technisch beheer geoptimaliseerd worden en zal beleid gemaakt worden op veiligheid van gebouwen en vergaderfaciliteiten. In de periode tot en met 2025 is vervangende nieuwbouw voorzien voor drie locaties voor centra voor wonen met zorg en wordt nieuwbouw voorzien voor vier zorgwijken.

Het vernieuwingstraject binnen het Ziekenhuis is met de oplevering van het OK-complex nog niet te einde. Het komende jaar worden de oude operatiekamers verbouwd. Op die plaats komt onder andere een grotere uitslaapruimte en een gemoderniseerde CSA. Met de nieuwbouw en de renovatie is een investering van 17,5 miljoen euro gemoeid.

Voor 2021 staan er vervangings-investeringen gepland ter hoogte van EUR 2,0 miljoen voor automatiserings-projecten.