Raad van Toezicht

2020 was slechts enkele weken oud toen de eerste berichten over een nieuw virus ons bereikten. Op dat moment kon nog niemand vermoeden hoe groot de impact van dit COVID-19-virus zou zijn op onze samenleving, op de zorg en meer in het bijzonder op de door ZorgSaam geleverde ziekenhuis-, thuis- en ouderenzorg. De (zorg)medewerkers van ZorgSaam hebben in 2020 een topprestatie geleverd. Dankzij de tomeloze inzet van alle medewerkers heeft ZorgSaam alle corona-uitdagingen het hoofd kunnen bieden en het jaar in vele opzichten toch nog goed kunnen afronden. Terecht werden onze medewerkers “Helden van de Zorg” en op vele momenten in het zonnetje gezet.

Financieel kleuren de cijfers nog altijd zwart. Op het gebied van kwaliteit zijn mooie stappen gezet en ligt een Qualicor-accredatie in het verschiet. Een nieuw OK-complex werd geopend. Daarnaast heeft ZorgSaam in 2020 mooie strategische stappen gezet door samen te werken met zorgpartijen in Zeeland én België, waarmee een goede basis is gelegd de dreigende zorgkloof succesvol te dichten.

De Raad van Toezicht bedankt de Raad van Bestuur en alle medewerkers van ZorgSaam voor hun inzet in 2020. Dankzij deze inzet is het mogelijk om nu én in de toekomst kwalitatief goede zorg in Zeeland te blijven leveren.

ZorgSaam heeft een sterke, maar ook bedreigde uitgangspositie. Een sterke vergrijzing zorgt voor een veranderende zorgvraag en in combinatie met de bevolkingskrimp leidt dit tot personeelstekorten in verschillende delen van de zorg. Tevens leidt onvoldoende schaalgrootte tot beperkingen om innovaties te implementeren en tot problemen om aan volume- en kwaliteitsnormen te voldoen. Het risico is reëel dat deze factoren de toegankelijkheid van de zorg onder druk zetten.

Ondanks deze bedreigde uitgangspositie, heeft ZorgSaam ook een sterke uitgangspositie. Deze sterke uitgangspositie maakt dat er naast bedreigingen/problemen ook voldoende kansen en mogelijkheden zijn die ZorgSaam kan benutten. Integrale zorg draait om het leggen van deze verbindingen en het aangaan van samenwerkingen. En integrale zorg wordt steeds belangrijker omdat we steeds ouder worden en het aantal mensen met chronische ziekten stijgt. ZorgSaam weet als zorggroep als geen ander de verbindingen te leggen tussen diverse partijen in het zorgveld.

ZorgSaam bouwt in 2021 samen met diverse partners (UZ Gent, Adrz, Zeeuwse VVT-aanbieders en deelnemers in de Zeeuwse Zorg Coalitie) verder aan een bestendig zorgsysteem voor Zeeland/Zeeuws-Vlaanderen, waarin kwaliteit en toegankelijkheid zijn geborgd. Er zullen mooie stappen worden gezet als het gaat om integraal capaciteitsmanagement en we worden zo in staat gesteld personeel en middelen beter in te zetten. Zorginnovatie- en technologie staan hoog op de agenda zodat de “Juiste Zorg op de Juiste Plek” kan worden geleverd. We ronden in 2021 een lange-termijn huisvestingsplan voor de Thuis- en Ouderenzorg af, zodat ZorgSaam ook in de toekomst een fijne plek voor ouderen kan blijven bieden. We werken aan een verdere ontwikkeling van de governancestructuur, waarin de participatie van alle stakeholders in de organisatie wordt versterkt. Tenslotte blijven we in 2021 medewerkers binden en boeien, zodat wij hen blijven behouden voor de organisatie.

De Raad van Toezicht kijkt uit naar 2021 en zal de in 2020 ingezette strategische koers op de voet blijven volgen!

Werkgever Raad van Bestuur

De Raad van Toezicht vervult namens ZorgSaam de werkgeversrol voor de Raad van Bestuur. In zijn werkgeversrol heeft de Raad van Toezicht een kader en een leidraad vastgesteld voor de feedback gesprekken met de Raad van Bestuur die jaarlijks plaats vinden. De remuneratiecommissie voert de feedback gesprekken zowel met de leden van de Raad van Bestuur individueel als met de Raad van Bestuur als collectief. Ten behoeve van deze gesprekken wordt door de Raad van Toezicht zowel bij de medezeggenschap als bij het management en bij de medische staf informatie ten behoeve van de terugkoppeling gevraagd. Daarnaast vinden individuele ontwikkelgesprekken plaats. De Raad van Bestuur schrijft ieder jaar een persoonlijke reflectie op het voorafgaande jaar en een vooruitblik op het komende jaar. Met het vertrek van de heer L. de Beukelaar was sprake van een vacature in de Raad van Bestuur. Met ingang van 1 april 2020 is de heer J. de Graaf benoemd als nieuw lid van de Raad van Bestuur.

Accountant

Op grond van de governance code zorg benoemt en ontslaat de Raad van Toezicht de externe accountant. Bij voorkeur wordt na zeven jaar gewisseld van accountant. In 2019 zat deze zevenjaarstermijn van accountant de heer De Coninck erop. In 2020 is mevrouw I. Bindels benoemd tot accountant.

Wijzigingen in de samenstelling
In april 2020 nam de Raad van Toezicht afscheid van de heer G. van Essen. Eind 2020 nam de Raad van Toezicht ook afscheid van zijn voorzitter de heer T.R. Doesburg. Beiden traden aan in een moeilijke periode en hebben zich met de Raad tot het uiterste ingespannen van ZorgSaam de financieel sterke organisatie te maken zoals zij nu is. Wij zijn de heren Doesburg en Van Essen veel dank verschuldigd voor hun inzet.

Gelet op deze twee (voorziene) vacatures zijn eind 2019 al de eerste voorbereidingen getroffen om twee nieuwe leden te werven, waarna in maart 2020 de daadwerkelijke werving- en selectieprocedure is gestart. Per 1 juni 2020 zijn de heer C. Sterk en de heer J. Lagasse toegetreden tot de Raad van Toezicht. De heer C. Sterk zal per 1 januari 2021 de voorzittersrol gaan vervullen. Eind 2020 bestaat nog 1 vacature in de Raad van Toezicht. Een procedure tot het werven van een nieuw lid is inmiddels gestart. De verwachting is dat medio 2021 een nieuw lid zal toetreden tot de Raad van Toezicht.

Vergaderingen/strategiebijeenkomsten

Door de Coronabeperkingen hebben de meeste vergaderingen in 2020 digitaal plaatsgevonden en hebben geen bedrijfsbezoeken plaatsgevonden. Dit maakte de dynamiek anders dan in de voorgaande jaren.

Tijdens de vergaderingen van de Raad van Toezicht is gesproken over beleidsontwikkelingen en periodiek terugkerende onderwerpen zoals:

• Ontwikkelingen c.q. impact COVID19
  • Programma’s meerjarenvisie
  • Ontwikkelingen HRMbeleid
  • NIAZaccreditatie
  • Strategische samenwerkingen
  • Meerjarige contractering

De belangrijkste (goedkeurings)besluiten van de Raad van Toezicht in 2020 betreffen:

• Vervreemding pand Marijkeplein 7 te Kloosterzande
  • Vaststellen WNTklasse en honoraria 2020
  • Benoeming accountant
  • Visie op Thuis en Ouderenzorg
  • Integratie klinisch chemische laboratoria Bravis en ZorgSaam
  • De jaarrekening en het bestuurverslag van 2019 en het verlenen van decharge aan de leden van de Raad van Bestuur
  • Herbenoeming Marc van Corven
  • Benoeming Jan Lagasse en Cees Sterk
  • Voorkeursscenario strategische samenwerkingen
  • Integratie van ZorgSaam Sluis B.V. in de organisatie van ZorgSaam Thuis en Ouderenzorg B.V.
  • Wijziging statuten
  • Begroting 2021
  • Benoeming Cees Sterk als voorzitter per 1 januari 2021

Meer informatie over de samenstelling van de Raad van Toezicht vindt u op