Centrale Ondernemingsraad (COR)

De uitbraak van Covid-19 is, net als bij iedereen, van grote invloed geweest op het functioneren van de ondernemingsraden en daarmee de ontwikkeling van de medezeggenschap bij ZorgSaam. Ondanks de overgang van fysiek samenkomen naar een grotendeels digitale wereld hebben we de dingen gedaan die nodig waren om de medezeggenschap vorm te geven en verder te ontwikkelen. We hebben op onze wijze een bijdrage geleverd aan de bestrijding van het virus. In het begin onwennig en fysiek op afstand. In de loop van het jaar meer gewend en veelal digitaal.

Samenwerking

Afgelopen jaar bleek meer en meer dat samenwerking belangrijk is. Met collega’s, Raad van Toezicht, Raad van Bestuur, cliëntenraden, VVAR en vele anderen. We willen dan ook iedereen bedanken voor deze samenwerking en hopen deze in de komende jaren voort te zetten en verder uit breiden. We hebben elkaar nodig. Persoonlijk, vitaal en samen. Ook extern zoeken we de samenwerking op. Naar aanleiding van het vormen van de Zeeuwse Zorg Coalitie en andere samenwerkingsvormen zoeken we de samenwerking met de ondernemingsraden die hierbij betrokken zijn en zorgen we ervoor dat we aan tafel komen te zitten.

Komend jaar zal in het teken staan van de verdere bestrijding van het virus, zorgen dat we de zorg overeind houden in deze crisistijd en zorgen dat we de zorg op de langere termijn op een juiste wijze behouden. Voor patiënten, cliënten en medewerkers.

In mei 2021 zit de termijn van de huidige ondernemingsraden erop. We schrijven verkiezingen uit en hopen dat er daarna wederom krachtige ondernemingsraden aan de slag gaan.

In 2020 hebben de COR en de commissies o.a. aandacht besteed aan, advies gegeven over, instemming gegeven aan en gesproken over de volgende onderwerpen:

• Covid-19 (uitbraak, gevolgen voor de organisatie, vaccinatie, registratie etc.)
  • Profiel samenstelling Raad van Toezicht en benoeming leden Raad van Toezicht
  • Ethisch beleid
  • Gedragscode
  • Logging-beleid